Tränat i Guldhunden, Kalmar!

Igår var det dax för en runda till Kalmar och Jobba. Det fina med mitt jobb är att då kan man åka och träna i Guldhunden en stund mitt på dagen och bara jobba lite längre på kvällen :) Jag har nog världens bästa jobb!!
 
Mellan kl 12-14 hade vi bokat hallen och vilken träning... HELT FANTASTISKT BRA!!! Jag är verkligen inne i ett flyt med lydnadsträningen just nu - Motivationen är på topp och hundarna känns bra i form efter att ha kört rätt mkt lydnad nu ett tag!! 
 
Quttequtt - Snabba lägganden från alla möjliga positioner, jisses så snabb han har blivit man får nästan passa sig för han bjuder på det lite nu och då :) Vi träna rutan och det är ju sååå skoj när man är en lite mallepojk, han har så bråttom till rutan. Vi har börjat med apportering efter att vi har tränat mycket hållfast övingar och den lilla skiten springer ut hämtar apporten och skyndar sig in och kommer med hjälp in till sidan utan ett enda tugg - HELT OTROLIGT! Jag måste filma... Vi tränar på med ingångar och fotposition, där går det också bra, jag försöker få honom att bjuda på beteendet och klicka in honom rätt, vi får väl se vart det landar... Han jobbar så fint med bakbenen, nu flyttar han sig fint åt vänster och skruvar sig in snabbt i ingångarna! Han fick ligga en litenliten kort platsliggningen med Toka - vi kör omvändlockelse och han ligger och tittar på mig så duktigt så, inte en gång han titta på Toka (men det är klart han låg inte så länge heller)
 
Lite budföring fick det bli också... Måste bli lite noga med att han ska stanna kvar hos mottagren lite längre, springa fram och tillbaks det kan han! 
 
Brevid Guldhunden ligger en gammal kolada med bra miljö att träna i, så vi in och körde massa upp och hoppa i kalvboxar, springa på foderbordet, kasta godisar in i trånga utrymmen! En modig lite pojk är detta... 
 
Tänk att det här kanske är lilla Qutte för 4,5 månad sedan - helt otroligt...
 
 
Plinga fick köra zäta och nu har hon fattat att det är en lek att klara skilja på stå, sitt och ligg - så nu har hon börjat använda sina stora öron till att lyssna med :) Det är fortfarande lite svårt med stanna och sitt men vi kör backandeövning så jag ser ordentligt och kan vara med och belöna rätt eller ignorera fel. Tränar även stadga i själva zätat och det går bra med gotte vid konen! Inkallning med läggande känns inte som något problem och i Guldhundensunderlagg hade vi läggande med glid (kändes nästan som jag körde Border collie). fortfarande lite mer tempo att önska i ingångarna - MER TEMPO TACK! 
 
Rutan är hon magiskt bra på, nu är det Dagny still på det måste jag säga... vi tränar ju inga konskick än så länge för jag vill köra in dom som jag gjort med Doooi så jag får vänta tills det inte är fruset i marken!  Vi kör en apport i taget, blandade höger och vänster för dirrigeringen och det går bra - samma här, lite bättre ingån önskas och det hänger ju ihop med alla avslut... Där har vi en utmaning/möjlighet! Hoppapport, bra tempo, fint gripande, träna ingen ingång! 
 
Krypet bra, när jag backar - vi tränar svängar och vi tränar att jag vänder mig om och bibehålla samma kryp, skallet bra - hon kan momentet nu - skoj!
 
 
Tur jag har bra appellplan hemma med upplyst, så jag kan träna hur mkt som helst!! 
 
Sladden - vi kör bara brukslydnad, började med frittfölj och han kan tränga lite så det får man passa och så har vi börjat träna på stegförflyttningar samt vändningar och det funkar bra tycker jag, med mer träning så kommer säkert bli bra! Inkallning med ställande tycker jag personlighen inte är så roligt att träna så jag är nog lite orättvis och tycker det tar lång tid, vi kör boll/köttbulle bakom och så kör vi.. Han har världens finaste teknink att stanna på nära håll men lyckas inte riktigt behålla den på avstånd :/ Skallet fungerar bra nu ska vi bara få till att vara tyst i mellan - Det är lite svårt enligt Sladden som vet exat vad vi ska göra, så för tillfället matar vi lite köttbullar under tyst delen... krypet är MAGISKT bra, vi har börjat lite med svängar till höger :) Tungapporten är ju ingen direkt svårighet när man väger 38 kg och är mallehane med kamplust och min fina Sladden vill inget annat i hela världen än att hämta den snabbt till sin matte - Det är kärlek det <3
 
Bra pass med Sladden - han är en väldigt enkel och lätt hund att köra, man blir så glad av att träna med honom, han har verkligen glimten i ögat och kommer undan med att lite då och då bita matte i händerna och hoppa upp och nästa trycka iväg matten med tassarna i bröstet och lite så - Det är ju Sladdenkärlek det ;)
 
Känner mig kurs sugen... Vet bara inte riktigt i vad, nu är det ju kanske inte så mkt att välja mellan med se upp där ute jag är sugen så kanske att jag fixar ihop något!! Skydd med Glenn hade varit skoj... 
 
Om du är sugen på att prova Vom og Hundemat, tveka inte och höra av dig så ska jag berätta mer och se till så du får prova vår fina mat eller våra fantastiskt fina ben - Nacke, märgben, revben från Häst och Nöt samt Lammrevben... Vi har även kalkonhalsar samt kycklingvingar! 
 
Ha en fin dag! 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Karolina

Fantastiskt kul att läsa!
Har du bestämt att behålla Qutte än??

Sladden är en riktig charmör...! Och Plinga en smart tjej 😆

Jag vill gärna testa alla ben från häst, lammrevben samt kalkonhals och kycklingvingar!

Vi ses på torsdag efter lunch? Ta på dig tålamodet... ;-D så ska vi träna Bosse!!
Ska bli superkul!!

Kram!!

skriven

Kommentera inlägget här :