Massa filmer... Se och njut

Ullhedens Ättrig eller "Qutte" som han kallas hemma, han är här för att stanna! 
 

22 kg/ 6 månader Qutte verkar inte sugen på att flytta någonstans...Varför inte behålla honom då? Jag är ju så nöjd med honom och har både tid, plats och hundmat (kommer aldrig kunna sluta på Vom og Hundemat). 
 
Träningen går super bra, han har lätt för att koncentrera sig och bjuder verkligen på sig själv i träningen - En kille som vill göra rätt! 
 
I lydnaden så kör vi Apportering och jag måste säga att det känns konstig att ha en hund som vid 6 månaders ålder inte tuggar... Vi har kört massa hållövningar och han har absolut ett naturligt fastgrep och det gör att tar han apporten från sittaden så håller han och kastar jag iväg apporten så hämtar han den och kommer. Hurra va bra! Ingångar kan han inte så det tränar vi separat såklart :)
 
 
 
Vi kör lägganden och ställande samt omvändlockelse som ska bli sitt-stanna och sittande/liggande i grupp. Friaföljet jobbar vi på, han har fin kontroll på bakbenen och jag får passa så han inte börjar överkompensera! 
 
Vi tränar även beteenden för skyddet, vi har börjat med backa - det shapar vi in och det är roligt och se hur han bjuder på en massa olika beteenden innan han "hittar" rätt :) 
 
 
Jag ska ha en liten "mini"kurs hemma om olika beteenden man kan lära en blivande skyddshund innan man lägger på drifter, jag är så himla nöjd med hur jag har kört Sladden innan vi började driftsätta honom - Jag har kallat det för "tjejskydd" - Då har Sara, Ia eller Anna figgat och vi har lär våra hundar att gå transporter, bevaka, bita/släpa/bevaka, backa, inskick, hålla fast bra grep i trasan osv. När man sen lägger på drift så faller hunden in i ett inlärt beteende med hjälp och på så sätt slipper man många konflikter i sin träning! 
 
spår, sök och miljö jobbar vi på... 
 
Förra helgen hade vi Glenn Andersson (Kennel MalleKraft) på besök, kul med en liten kort kurs (Fredag/Lördag) i skydd. Jag har bestämt mig för att lägga tiden på Sladden och inte köra Plinga... Sagt och gjort!! 
 
Vi körde en heldel attityds höjning i korgen, Glenn är så duktig på att spela på hundar och plocka fram rätt känsloläge hos hunden. Sladden tände till och tyckte övningarna vi gjorde var toppen, härligt att få jobba framåt och vara den som tar hand och situationen.
 
 
 
 
Jag vill ju helst köra lite moment och efter några pass fick jag min vilja genom ;) Vi körde Dubbelretning och där fick han vända på mitt komando och sen bromsa jag upp honom och därefter fick han gå i, en bra övning för att få honom att rikta sig. Placeringen på korgen ser bra ut och han trycker på så det ska nog bli bra :) 

 
 
Avsluta med lite transporter i ärm och efter att ha jobbat attityd så jag min gosse bra på tårna så nu blir det att backa hem lite och köra ordning och reda, men det tar jag med Sara! 
 
 
lite höga hopp...
 
 
Plinga har jag kört på Hampus och vi har kört samma övningar i korgen som med Sladden och Plinga tyckte även hon att det var kul! Hade varit roligt att kunna köra en lägre skydd med henne någongång och träningen är bra för Hampus så han får träna - Han kommer bli en duktig figge! 
 
Kör jag lkl skydd med Plånkan, så har jag även kört henne i alla grenar. Men men vi är inte där ännu...
 
Annars tycker jag att det är svårt att få till det med träning mitt i veckorna, det är mörkt, kallt, blött och bokat i hallen av fotbollsaktiviteter kvällstid i Moheda Bollhall *urk*. Men som tur var så har vi fått tisdagar i hallen mellan 19,45 tills man inte vill längre så det blir ju bra med en kväll i vecka i alla fall :) 
 
Känns bra att helgerna är relativit lediga så man kan träna på som en lite galning då... Till helgen blir det sök i Svartbäcksmåla i Nybro och skyddsträning i Guldhunden (Lördag). Spår/ Sök på söndag och både skydd och lydnadsträning *jippiiiii* 
 
Ha en riktigt härlig helg! 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: sladdanmatte

Å jag kollar med ala sinnen.så kul.vill själv. Nyb.kurs med towa inställd ledsen men men. Kan jag träna in ett vanligt backande el ska man ha det på visst vis inför skydd om du förstår hur jag menar

skriven

Kommentera inlägget här :