Spårat med Dagny...

Åkte som sagt hem från Sthlm igår... 
 
Ringde min fina kamrat Ia och frågade om hon inte kunde går ut ett spår till min "tant" Dagny... Passerar ju Värnamo när jag kör till Växjö! 
 
Hon ut och la ett spår, 2,5 tim senare kommer vi och släpper på... 
 
Jag har inte spårat så mkt med Dagny utan mest kört spåret för skyddet och då är det 600 meter med direkt påsläpp och 4 pinnar och Dagny har alltid varit duktig på det och vi har inte lagt ner jätte mkt tid på spåret... Men  vi har ett brukschampionat som vi fått ihop med ett antal tävlingar! 
 
Men nu är det annorlunda, Dagny börjar bli äldre (9 år) och jag tänker att vi tar det lite lugnt på äldre dag och håller oss i spårhundsgruppen. Nu är målet att kunna ta sig till SM i spår om Dagny - Förutsatt att hon fortsätter vara så pigg och fräsch som hon är!
 
 
Rapport är inte ett problem för oss MEN det ska hinnas med och man måste träna regelbundet och det är där det tyvärr brister... Kan inte gärna begära att Sara ska ha med sig 3 hundar ut när vi tränar och det är så mkt roligare att ha varsin hund med sig när man tränar! Så Plinga och Toka får bli våra nya stjärnor i rapporten :)
 
Har tyvärr haft 100 % bakspår med Dagny i upptaget och när vi satte igång spårträningen så ville hon inte ta skogspinnarna... Dålig utgångsläge! MEN med hjälp av kloka och duktiga hundmänniskor har vi fått massa bra tips och vill ni träna för någon väldigt duktig spårhundmänniska så kan jag varmt rekommendera Micke Ryberg och Kenneth Lindfalk! 
 
Vi har backat i träningen och lagt spår med massa pinnar i större modell ca 2-4 cm i diamter och bakom oss har Sara eller Ia gått med bitkudde... Hitta pinne = bet, går över pinne, ingenting händer och vi bara fortsätter = ingen styrning!! För upptagen, synretning - sen även om det inte är Mickes melodi så är jag väldigt mkt för näring i spåret och det passar oss och har gett bra resultat!! 
 
Spåret i Värnamo var det första spåret där allting bara fungerade - Framspår och alla pinnar *JIPPIIIIIIIIIII* vilken lycka det är när träning ger resultat och går bra :) Duktiga duktiga hund. Det vara verkligen vårat bästa bästa spår någonsin. Så nu vill jag inte spåra mer... Känns verkligen inte som att vi ska kunna matcha detta och jag som har som mål att spåra minst en gång om dagen med Dagny :/
 
Skyddsträning på kvällen på Växjö Bk, lite trött och sliten efter många mil i bilen - Men jag kunde inte låta bli.. Körde Sladden i ärm på Patrik, det är 2 gången jag kör honom i ärm och angrepp är inte ett problem så vi har kört en massa Tjejskydd med Sladdas. Bara bitkudde och massa beteende och ordning och reda! Anna och Sara har verkligen varit TOPPEN bra figgar och det är en härlig lite grupp i gruppen på VBK.
 
Men det blir liiiiite annorlunda att köra med ärm, man kan lugnt säga att Sladden blir lite mer känslomässig engagera med "rikgit" ärm... Inte lika lätt att släpp så vi tränade en massa bevakningar och tack vara "tjejträningen" så gör han det andra såååå BRA!
 
Ett pass sen orkade inte jag mer... Men med 2 figgar hemma på samma adress i veckorna (duktiga Niklas och Gunvald, bor hos oss under Niklas utbildning) så det blir det lätt att gå ut på plan och ta sig ett bett!
 
 Sladden av Centaurus 
 
 


 
 
 

Kommentera inlägget här :