2014 börjar bra...

Finaste Inga-Plinga av Centaurus är nu en ELITHUND, så himla roligt att ha en elithund igen :)
 
Vi tävlade lydnadsklass 3 i Moheda Bollhall den 11/1 - Det är Växjö Bk´s inomhustävlingen, har ni  inte deltagit så planera in våran nästa tävling som är i april!! 
 
Plinga gjorde ett mkt fint program fram till vittringen....
  • Friaföljet är hon så dutktig på och hon har en fantastisk attityd och positionen går inte att klaga på men visst våra stegförflyttnigngar är allt annat än bra, bara träna på och se till att hon blir trygg i det så vi får bort ljudandet! 
  • Sättande under gång göra hon helt ok, lite flyttar hon sig men det är helt ok
  • Inkallning med ställande, det gör hon sååå bra - vilken härlig känsla. Visst vi kan fortsätta och jobba på bättre ingångar
  • Rutan är hon grym på - Finns inte så mkt mer att önska där!
  • hopp-apport, gör hon också mkt bra, lite avslut om man ska vara kräsen. Men vilket gripande och så är hon helt tuggfri :)
  • Metallen, hon kan helt klart gasa lite mer i ingången men hon tänker verkligen på att sätta sig rakt så med lite mer träning ska vi nog få till ingångarna!
  • Vittringen - Ja, vad ska man säga... Dåligt tränat och hon kan inte momentet helt hundra... Så jag är glad att vi inte nolla momentet.
  • Fjärren gör hon bra, nu på tävlingen så får jag använda dubbelkommando för att få upp henne i första skiftet så det ska jag tänka på att träna - Belöning efter första! Resten av skiftena gör hon så fin tills det kommer till stå till sitt... Nära har hon ibland rätt teknink men det fungerar inte riktigt på fullt av stånd! TRÄNA MER!!
Väldigt härlig känsla efter vi kört igenom programet, hon känns pigg och glad och vill, vill, vill arbeta! Jag får passa mig lite så jag inte får ljud i friaföljet, hon kan grymta lite när vi går redan nu så jag ska passa det lite grann.
 
För er som vill se oss in Action kolla in:
 
http://youtu.be/zyyK7b-f0B0
 
Nu har vi kört igång ELIT klass momenten, det känns så himla roligt att få lära in ny saker och jag känner ett ortoligt sug efter att träna. Den känslan är fantastiskt roligt att känna! 
 
Vi kör mycket förflyttningar i sidled under gång, för att försöka få bort ljuden i stegff. vi får se om det går... Vi tränar på! språng och långsam marsch är inga problem - skönt!
Zätat tränar vi på från backande övning för att ha kontroll på skiftena, nu handlar det mest om att hon ska förstå dom olika skiftena och göra rätt - Tempo tar vi sen! 
Inkallning med läggande det få vi träna på men det gör vi i samband med zäta träningen så det blir 2 i ett där. Däremot så upplever jag att jag har ignorerat hennes höga armbådar när jag lägger ner henne så hon har blivit lite hör i vänster armbåge - Gör om gör rätt! 
Konskick har vi aldrig gjort och det får vänta tills vi har lite mildare ute och när man kan träna när det är ljust ute... Rutan gör hon annars mkt bra och att skicka henne från sidan in känns inte som ett problem.
Dirrigeringsapporteringen har vi börjat med och so mdet ser ut nu så kör vi bara en apport i taget och varierar och höger/vänster.
Hopp-apport med metall är fint, jag behöver vara lite observant på att hon inte ska slarva med att lyfta på tassarna på tillbaka vägen!
Vittringen - MÅSTE TRÄNA MER... 
Fjärren, där håller jag på med att belöna första skiftet från 15-20 meter och sen backar jag back och köra stå till sitt mkt just nu! 
 
Kul med lite nytändning för lydnadslydnaden. I brukset så är det framför allt framåtsändandet och plats med skott som måste tränas och det är för att hon blir osäker i kombinationen att när jag lämnar henne och gömmer mig och det är nya hundar + skott... 
 
Med Sladden handlar det mkt om att fösöka få honom klar i lydnaden med hkl momenten!!
 
Jag har börjar med alla moment och det enda som vi traglar på med är framåtsändandet - Det andra känns bra, han är ju en väldigt härlig hund att träna med, han ger 100 % och kan snarare vara lite väl på så jag passar mig för ljud!!
 
Blir nog ingen lydnadslydnad med honom, jag hinner inte och det är synd för det är bara fjärren som han skulle behöva lärar sig för att tävla... 
 
Spårar gör han kanom, vi har spårat ganska mkt eftersom han har varit lite halt i ett framben efter en olycklig smäll i en muskel. I morgon blir det sök efter ett lite upphåll och det ska bli kul för jag upplever honom som en dutig sökhund med mkt motor och fina markeringar! Kanske tävla lägre sök till våren, men ska man tävla sök med en skallmarkerande skyddshund?
 
Vi behöver träna mer uppletande den saken är klar, det blir inte riktigt av tyvärr... 
 
Ättrig eller Qutte som han kallas av mig... Han är en underbar liten kille. Han är trevlig med folk, framåt och mkt nyfiken, bra kamplust och framför allt han är sååå duktig på att koncentrera sig. Haraldrig haft en valp som kan så mkt saker när den är så ung, han känns som en vuxen hund i liten (18 kg) förpackning.
 
Vi tränar en massa sök, spår och lydnad och det mesta går faktiskt mkt bra, kan vara lite tjorvigt med inkallningen i mellan åt. Men på det stora hela så trivs vi mkt bra ihop! Vill du se lite träningsfilmer på lilla Qutte så finns dom på YouTube - sök på Ullhedens Ättrig!
 
 
Bra malleleksak är helt klart en metallapport modellen mindre - lika bra att börja i tid :)
 
Själv så tränar jag inte ett skit, jag är så dålig - Önskar verkligen att jag skulle ta tag i mig självo ch i alla fall göra lite... Men inte då - SKÄRPNING!!
 
 

Kommentarer :

#1: Kerstin Claeson

Nej du Anna, man ska nog inte tävla sök med en skallmarkerande skyddshund, om du frågar mig. Jag var ju så säker på att det skulle funka men men... Jag kommer inte att göra det igen. Grattis till 1:a priset i 3:an, ni är grymma!

skriven

Kommentera inlägget här :